Seksuaalsus ja füsioteraapia (Tartu Tervishoiu Kõrgkool)
Sihtgrupp: füsioterapeudid
Maht: 52 akadeemilist tundi
Koolituse läbinu teab kuidas kasutada sobivat sõnavara rääkides seksuaalsusest.
Koolitusele on oodatud töötavad füsioterapeudid ja füsioterapeudi õppekaval õppivad õppurid.
Õppekavarühm: 0915 Teraapia ja taastusravi
Õppemeetodid: Loeng, aktiivtöö
Nõuded õpingute alustamiseks puuduvad.
Kohustuslikud ja soovituslikud õppematerjalid: Apter, D., Väisälä, L., Kaimola, K. (toim.). Seksuaalsus (2009). Tallinn, Medicina
Teemad
Auditoorne (20 akadeemilist tundi)
- Sissejuhatus. Miks seksuaalsusest kõneleda, mis seda takistab, mis soodustaks?
- Müüdid, hoiakud, mõisted
- Mehe seksuaalanatoomia, seksuaalreaktsioonid, Masters ja Johnsoni mudel; düsfunktsioonid
- Naise seksuaalanatoomia, seksuaalreaktsioonid, Bassoni mudel; düsfunktsioonid
- Mitmekesisus
- Seksuaalsuse käsitlemine patsiendiga, PLISSIT mudel
- Kokkuvõtted. Iseseisvate tööde arutelu
Iseseisev töö (32 akadeemilist tundi)
1. Kokkuleppel koolitajaga valitakse enda jaoks huvipakkuva seksuaalsust käsitleva teadusartikli (kõige parem oleks, kui artikkel käsitleks mingit patsientide gruppi/haigusseisundit ja seost seksuaalsusega), mille sisu tutvustab kaasüliõpilastele seminaris 5-10 min jooksul. Ettekandes peab olema kajastatud artikli/uuringu eesmärk, uurimismetoodika kirjeldus, peamised tulemused ja võimalik haakuvus füsioteraapiaga (Powerpoint-ettekande koostamine pole kohustuslik). Soovitavad allikad artikli leidmiseks on ajakirjad Sexuality and Disability (Springer), The Journal of Sexual Medicine, Sexual Medicine Reviews (Wiley), Psychology and Sexuality (Taylor and Francis). Teadusartikli täisteksti kättesaamiseks saab kasutada koolitaja abi.
2. Osaleja valib seksuaalsusega seotud teema (nt. seksuaalne orientatsioon, erinevad seksuaalpraktikad), mille suhtes arvab, et inimestel võivad esineda erinevad hoiakud. Osaleja küsitleb antud teema suhtes vähemalt kolme (soovitavalt eri vanuses) inimest. Küsitletu esitab oma arvamuse teema suhtes ning selle, millele tema arvamus rajaneb, kuidas see on välja kujunenud. Osaleja kirjutab oma uurimistööst lühikese kokkuvõtte ja arutluse (ca 500 sõna).
Õpiväljundid
Kasutab seksuaalsusest kõnelemiseks asjakohast sõnavara;
Omandatud on seksuaalsusest kõnelemiseks vajalikud teadmised ja hoiakud
Koolituse toimumise ajad:
6.01.2025, kell 12.15-13.45
8.01.2025, kell 15.45-17.15
14.01.2025, kell 12.15-13.45
15.01.2025, kell 12.15-13.45
16.01.2025, kell 12.15-13.45
21.01.2025, kell 12.15-13.45
22.01.2025, kell 9.15-11.45
23.01.2025, kell 12.15-14.45
28.01.2025, kell 12.15-13.45
Nõuded õppe lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja -kriteeriumid
Hindamismeetod: Õpiväljundite saavutamist hinnatakse iseseisvate tööde ettekandmisel.
Hindamiskriteerium: Osalemine loengutes vähemalt 80% ulatuses.
Väljastatavad dokumendid: Koolituse õpiväljundite omandamine on tõendatud ja õppijale väljastatakse tunnistus, kui õppija on nõuetekohaselt täitnud hindamismeetodi ning hindamiskriteeriumi. Hindamisel mitteosalenud või hindamist mitteläbinud õppijale väljastatakse tõend koolitusel osalemise kohta läbitud teemade lõikes.
Õppekeskkonna kirjeldus
Koolitus toimub täiskasvanute õppimist toetavates õppeklassides. Kontaktõpe toimub standardse varustusega õpperuumides.
Koolitaja
Eeva-Liisa Sibul, Tartu Ülikooli Kliinikumi füsioterapeut; MSc.
Lisainfo ja registreerimine SIIN